İSLAMDA NAZAR VAR MI?
A) GİRİŞ:
Bazı yörelerde kimsesiz ihtiyar
kadınları düğünlere sokmazlar. Çünkü İçlerindeki haset, bakışlarıyla yeni yuva
kuracak fidan gibi günahsız bir geline nazar getirebilecek güçtedir. Ve meşhur bir
duamız vardır: Bizleri kadınların şerrinden koru Allahım
(1)
Kadınları
erkeklerin şerrinden kim koruyacak?!!
Mavi göz boncuklarında teselli bulmak, kurşun dökmek, kapı
üstlerine at nalı asmak, bebeğin üstüne sarı bez örtmek, gizli ceplerde muska
taşımak, istenmedik bir şey karşısında kulak memesini çekiştirip tahtaya
vurmak, eşiğe basmadan kapıdan içeri atlamak, uğurlu gün, uğurlu sayılarla işe
başlamak
Hayatımızda o
kadar çok kısıtlamamız, etrafımıza çektiğimiz dikenli tellerimiz var ki. Bu
kadar olmazsa olmazlarımız arasında ruhumuzu ferahlatmak şöyle dursun adeta
boğuluyoruz.(2)
Kendi kendimize
hayatı zehir ediyoruz. Kem gözden, kötü nazardan anlam çıkarıyor, yeni evimiz,
yeni bebeğimizden dolayı tebriğe gelen komşumuzu nazar değdirmekle itham
ediyoruz
Neden böyleyiz?
Okuyan, düşünen,
araştıran, sorgulayan bir anlayış yok. Hemen suçluyor ve kör taassubun acımasız
kurbanları arasında yerimizi alıyoruz!..
Nazar inancı
bütün acımasızlığı ile devam ediyor
1- Nazardan böyle mi korunacağız?
Nazara uğrayan kişi,
kuşkulandığı insanın saçından, ayakkabısından veya
Elbisesinden habersiz bir parça kesip yakarak dumanı ile tütsülenirse nazarı
geçer.(3)
---------------------------------------------------------------------------------------
1) Akın Aksu; Bir Üniversitelinin Not
Defteri, 268.
2) Fatma Nevsun Duman (Uzm.
Psikolog),Hurafelerin Cazibesi, Diy.Ay.Der,Şubat 2007, 48
3) Kemalettin Erbil, Yaşayan Hurafeler,87
Bu nazardan korunma şeklinde
kuşku var, itham var, kişinin elbisesine, ayakkabısına zarar vermek var ama
inanın burada İslam yok, insanlık yok
Siz bir insanın eşyasına nasıl zarar
verirsiniz?
Nazardan
korunmak için;
Bazı yerlerde
de yaygın olarak nazarlık otu yakılır. Dumanı ile hasta tütsülenir. Bu esnada
çabuk çabuk,
Üzerlik havasın
Her dertlere devasın
Ak göz, kara göz,
Mavi göz, ela göz
Hangisi nazar etmişse
Onların nazarını boz.
denilmektedir. Şu tekerleme de söylenilmektedir:
Elemtere fiş
Kem gözlere şiş
Üzerlik çatlasın
Nazar eden patlasın.(4)
Nazardan böyle
mi korunulur? Nazar eden patlasın diye karşımızdaki insanı ne kolay
suçluyoruz?... Efsane bunlar. Nazarlık otu yakıp dumanı ile tütsülenmek Mecusi
geleneğidir. Şifayı sadece Allah verir.
B) NAZAR / GÖZDEĞMESİ / İSABETÜL AYN:
1) Kavram:
Halkımız arasında göz değmesi,
göze gelme diye adlandırılan bir NAZAR inancı vardır. Nazar isabet eden
kimsenin kendisine, malına veya eşyasına bir zarar geleceğine inanılır
(5)
4) Kemalettin Erbil;age,59
5) Kemalettin Erbil, age, 58
Kelime
anlamı, bakmak, görmek anlamına gelen nazar, kavram olarak, Bir şeye özenme,
imrenme veya kıskançlıkla bakan kimsenin bakışlarıyla zarar verecek şekilde onu
etkilemesi şeklinde tanımlanır.(6)
2) Tarih /
başlangıç:
Eski Sümer, Babil, Mısır, Grek
ve Roma kültürlerinin yanı sıra Sami, Pers, Hint ve çeşitli Avrupa kavimlerini
kapsayan geniş bir coğrafya üzerinde hem geçmişte hem günümüzde yer alan bu
inanışın başlangıcı tam olarak bilinmemekle beraber M.Ö. 4000 yılına kadar
gittiği kabul edilir.
Ortadoğu,
Akdeniz ve Hint- Avrupa bölgelerindeki yaygınlığına rağmen nazar inanıcını
Uzakdoğu, Güney Afrika, Avustralya ve Amerikanın yerli toplumlarınca
bilinmediği ve buralara gidişinin geç tarihlerde Avrupa kanalıyla gerçekleştiği
ileri sürülmüştür
(7)
Buradan
hareketle nazarı yeryüzünün her tarafında geçerli genel bir anlayış olarak
değil, bölgesel bir inanış olarak görmek daha isabetlidir.
3) Nazar ve Yahudilik:
Yahudiler arasında en eski
hurafelerden biri nazardır. Bu inanca göre önemli kişiler, güzel kadınlar ve
yeni doğan bebekler, kötü insanların nazarına maruz kalmaya elverişli bir
konumdadır.(8)
Bu
anlayışa göre nazara en çok maruz kalanlar, önemli kişiler, güzel kadınlar ve
yeni doğan bebeklerdir
Buradan hareketle mesela nazar değmesinden ölen güzel
bir manken duydunuz mu hiç?
Safsata
bunlar!..
6) Kemalettin Erbil; age, 59
7) Kemalettin Erbil; age, 58
8) DİA,32/443, Nazar md.
C) İSLAM VE NAZAR
1) Kuran ve Nazar:
Kuran-ı
Kerim de nazar konusuna değinen bir ayet yoktur. Ancak Yusuf suresi
67nci,kalem suresi 51inci ayetlerinin nazarı ima ettiği ifade
edilmiştir.(9)Şimdi kısaca bu ayetleri inceleyelim
a) Yusuf Suresi 67ince ayet:
(Yakup) şöyle dedi: Oğulların!
(şehre)hepiniz bir kapıdan girmeyin, ayrı ayrı kapılardan girin. Ama Allahtan
(Gelecek) hiç bir şeyi sizden savamam. Hüküm Allahtan başkasının değildir.
(Onun için) ben yalnız Allaha dayandım. Tevekkül edenler yalnız ona
dayanırlar. (12 Yusuf / 67)
Bu ayet
çocuklarını Mısıra gönderirken Hz. Yakupun onlara yaptığı tavsiyeden ve
almaları gereken tedbirlerden bahsediyor. Nazardan hiç bahsetmiyor. Her baba çocuklarını
bir yere gönderirken böyle tavsiyelerde bulunabilir
Hayat Kitabı
Kuranın müellifi: Bu ayet tedbir ve tevekkülün altın dengesini
verir.(10)diyor.
b) Kalem Suresi 51inci Ayet:
Bu ayeti 52nci ayetle birlikte
bir bütün olarak düşünmek gerekir. Buna göre ayetlerin anlamı şöyledir:
O inkâr
edenler Kuran-ı işittikleri zaman, neredeyse seni gözleriyle devireceklerdi.
Hala da (kin ve hasetlerinden) Hiç şüphe yok o bir delidir derler. Oysa
Kuran, âlemler için ancak bir öğüttür. (68 Kalem/ 51,52)
Ayette geçen, Neredeyse seni gözleriyle devireceklerdi
ifadesi kimi müfessirlerce, Nazar değmesinin gerçek ve Allahın izniyle
olduğuna delil sayılıyor.(11)
9)İGYA,3/451;DİA,32
10)Mustafa İslamoğlu, Hayat Kitabı Kuran,444
11)Prof. Dr. Süleyman Ateş, Yüce Kuranın Çağdaş Tefsiri,
10/25.
Fakat bu ayetle kastedilen, Hz.
Peygambere göz değeceği değil, müşriklerin ona çok kızgınlıkla, onu yiyecekmiş
gibi bakmalarıdır. (12)
Müşrikler Hz.
Peygamberi gördüklerinde, ona karşı duydukları kıskançlık ve düşmanlık
sebebiyle gözleriyle onu oklayıp öldüreceklermiş gibi bakarlardı. 51. ayet
onların bu psikolojik durumunu tasvir etmektedir. Bu ayetin nazar (göz değmesi)
ile ilgili olduğu yolunda yaygın bir kanaat bulunmakla birlikte bu kanaat kesin
bir bilgiye dayanmamaktadır. Nitekim Şevkaninin aktardığına göre çok yönlü bir
âlim olan İbn Kuteybe de ayette müşriklerin Rasulullaha nazar değdirmelerinden
söz edilmediğini, Rasulullah Kuran okuduğunda inkârcıların ona kin ve düşmanlık
duygularıyla baktıklarının anlatıldığını ifade etmiştir. Buna göre ayetin
nazarla ilgisi yoktur.(13)
Şu halde,
Neredeyse seni gözleriyle devireceklerdi ifadesi, ne anlama gelir?
Bana yan baktı,
bana öfkeyle baktı, bana gülümseyerek baktı, gözlerini dikerek baktı, gözüyle
adeta beni yedi bitirdi
gibi deyimler ne anlama geliyorsa, bu ifade de o
anlama geliyor. (14)
Sonuç olarak bu
ayetlerin göz değmesi, nazarla filan bir alakası yoktur. Ayetleri kem gözlerimize
alet etmeyelim
2) Hz. Peygamber ve Nazar:
Peygamberimizin kimi
hadislerinde nazar konusu açıkça yer almaktadır. Bunlardan bazı örnekleri
sunalım:
Nazar haktır
(gerçektir).
Nazar
insanı mezara, deveyi kazana koyar. (Fethül- Kebir,c.1,s.253)(15)
12)Prof. Dr. Süleyman Ateş, age,10/26
13)Kuran Yolu 5/362
14)Krş., İbn Kuteybe; Hadis Müdafası, 501
15)Bkz. Kemalettin Erbil; age, 60
Göz değmesi (nazar) gerçektir.
Yüksek bir dağı bile baş aşağı eder. (Tirmizi)(16)
Kaderi geçecek
bir şey bulunsaydı bu göz değmesi olurdu.(Buhari, Müslim, İbn Mace, Ebu
Davud, Tirmizi, Müsned)(17)
Ayrıca Hz. Ayşe
: Nazardan Allaha sığının, çünkü nazar (göz değmesi) haktır. demiştir. (ibn Mace)(18)
Hz. Ayşe
validemiz Hz. Peygamberin göz değmesine karşı okumayı emrettiğini haber
vermiştir. (Buhari,tıp,35)(19)
Peygamberimizin
torunları Hz. Hasan ve Hüseyin için bu maksatla dua ve istiazede (Allaha
sığınma) bulunurken: Atanız (İbrahim aleyhisselam)da İsmail ve İshakı bu
sözlerle Allahın korumasına havale ederdi buyurmuştur. (Buhari, Enbiya, 10;
Ebu Davut, Sünnet, 20; Tirmizi, tıp,18)(20)
3) Bu Hadisler Nazar, Göz Değmesine Delil Olur
Mu?
Burada sözü hadis otoritesi İbn
Kuteybeye bırakalım, diyor ki:
Onlardan kem göz sahibi birisi, istediğini öldürür ve
dilediğini bakışı ile hasta eder. Onlardan biri develerin yoluna durur
Adam
develerden dilediğine nazar eder ve onu öldürür derler. İşte bu doğru
değildir.(21)
Eğer
Bedevilerin bu hususta iddia ettikleri şeyler doğru olsaydı, onların öldürmek
istedikleri adamı öldürmelerinin, hasta etmek istedikleri adamı hasta
etmelerinin mümkün olması gerekirdi. Hâlbuki Allah(c.c.) kimseye bunu yapabilme
kudreti vermemiştir.(22)
16)Bkz; Aysel Zeynep, Yaşayan Cahiliyye, 114
17)Bkz, DİA, 32/445
18)Bkz, Kemalettin Erbil, age, 60
19)İsmail Lütfü Çakan;Hurafeler ve Batıl İnançlar,94
20)İlyas Çelebi, İGYA; 3/452
21)İbn Kuteybe, age, 500
22)İbn Kuteybe,age,501
Prof. Dr. Süleyman Ateş de, büyü
ve nazarın etkisini desteklemek ve insanları bunlarla korkutmak amacıyla
uydurma rivayetlerin ortaya atıldığını bununla verilmek istenen mesajın, büyü
ve nazar Peygambere bile tesir etmiştir, dolayısıyla bunlardan sakınmak
gerekir, şeklinde olduğunu söylüyor.(23)
Şayet
Peygamberimiz : Nazar insanı mezara,
deveyi kazana koyar demişse buna ait bazı örneklerin olması ve nazar
değmesinden bazı insanların ölmüş olması gerekir. Hâlbuki tıp otoriteleri
bugüne kadar nazardan ölmüş bir insan tespiti yapamamışlardır.
Bir adama kötü
gözle bakacaksınız, adam ölecek, mezara gidecek. Ya da bir deveye nazar edeceksiniz
deve ölecek kazana gidecek ve eti kavurma olacak!.. Eğer bu sözler doğruysa şu
ayetleri nasıl yorumlayacağız?
De ki:
Allahın dilemesi dışında ben kendime bir fayda ve zarar verecek durumda
değilim
(7 Araf/ 188)
De ki:
Doğrusu ben size ne zarar verme ne de fayda sağlama gücüne sahibim(72
Cin/21)
Şimdi Hz.
Peygamber kendine fayda ve zarar veremiyor. Hz. Muhammed (sav) başkalarına
fayda ve zarar verecek güce sahip değil
Ama normal bir insan nazarla
başkalarını öldürecek ya da hasta olmasını sağlayacak? Peygamber böyle boş bir
söz söyler mi? Allah böyle bir saçmalığa izin verir mi?
Kuran vermez diyor
D)NAZARLIK NAZARDAN KORUR MU?
Bu
gün halk arasında kullanılan pek çok çeşit nazarlık bulunmaktadır. Mavi boncuk,
kartal pençesi, sarı kehribar, kurt aşığı, yılan kemiği, delikli taş, at nalı,
boynuz, süpürge, kafatası bunlardan bazılarıdır. Nazarlıkların, insanların
kıskanç bakışlarını dağıtan bir etkisi bulunduğu kanaati halk arasında yaygındır.
Fakat nazarlığı bir süs eşyası olmasının ötesinde nazarı defeden, fayda getiren
bir aracı sayarak takınmak, İslam bilginlerince batıl inançlardan sayılmış, bu
tür davranışlardan uzak durulması tavsiye edilmiştir.(24)
23)Prof. Dr. Ali Osman Ateş, Kuran ve Hadislere Göre Cinler
ve Büyü; 260
24)İlyas Çelebi, İGYA, 3/452
Eğer nal ve boynuzun faydası
olsaydı, başında iki tane boynuz taşıyan geyik aslana yem olmadı. Ayağında dörtnal
taşıyan at sahibinden kamçı yemezdi.
İbn Macenin
rivayet ettiği bir hadis-i Şerif de:
Peygamberimiz
bir adamın kolunda bir halka (nazarlık) görünce ona kızarak:
Bu ne?
buyurdular. Adam da Zayıflıktan dedi. Rasulullah:
Bu senin
zayıflığını daha da arttırmaktan başka bir şey yapmaz dediler.(25)
Ahmed
b.Hanbelin rivayet ettiği hadiste de şöyle deniliyor:
Ukbe b. Âmir, Peygamberimize on kişiyle geldiğini ve
Peygamberimizin dokuzuyla sözleşip biriyle biat etmediğini, söyler. Bunun
üzerine orada bulunanlar dediler ki:
Onda ne var, Ya
Rasulullah? Peygamberimiz: Onun kolunda nazarlık vardır buyurdular. Adam
kolundan nazarlığı çıkarıp attıktan sonra Peygamberimiz onunla da sözleştiler.
Sonra
Peygamberimiz şöyle buyurdu: Kim onu takarsa şirk koşmuş gibi olur. (26)
Şu halde, şayet
nazar varsa nazarı öncelikle nazarlık değil Allah önler. Şifayı Allah verir.
1) Kullanılmış Su İle Yıkanmak Nazarı Önler mi ?
Bazı rivayetlerde nazarın tedavisi
için, nazardan etkilenen kimsenin, nazarı dokunanın abdest aldığı su ile
yıkanması, tavsiye edilmekte, hatta bizzat Resulullahın böyle bir tavsiyede
bulunduğu kaydedilmektedir.(Müsned, İbn Mace).(27)
25)Aysel Zeynep, age, 115
26) Aysel Zeynep, age, 114
27)DİA, 33/ 445 , Nazar Md.
Güzel vücutlu, beyaz tenli Sehl
yıkanırken Amir onu görmüş:Böyle güzel bir vücut görmedim demiş. Bu söz
Sehli yere vurmuş. Durumu Peygambere arz etmişler ve Amirin gözünün değmiş
olmasından kuşkulandıklarını söylemişler. Peygamber(sav) : Neden biriniz
kardeşini öldürüyor? Kardeşinde beğendiği bir şey görünce ona bereketle dua
etsin, demiş, sonra su getirilmesini emretmiş. Ve Amire, Abdest alıp yüzünü,
dirseklerine kadar ellerini, dizkapaklarını, ayakuçlarını ve gömleğinin içini
yıkamasını; birinin de o suyu Sehlin sırtına ve başına döküp kabı da
arkasından ters çevirmesini emretmiş.(28)
Şimdi soru şu:
Temizliğin
sembol ismi bir Peygamber kullanılmış, kirli su ile tedavi olmayı tavsiye eder
mi?
Abdest, gusül
gibi temizlikte kullanılmış olan sular (Ma-i Müstamel), maddi bakımdan temiz
olsalar bile ikinci defa temizlikte kullanılamaz
(29) Yani böyle bir su temiz
sayılmaz. Temiz olmayan bir su ile tedavi olmayı Peygamber nasıl tavsiye
eder?..
Diyanet Vakfı
İslam Ansiklopedisinin Nazar maddesini yazanlardan İlyas Çelebi de bu konuda
şunları yazıyor:
Bu rivayet
sahih olsa bile hadisenin, Resul-i Ekremin tavsiyesinden ziyade insanların
alışageldikleri şeyleri devam ettirme şeklinde gerçekleştiği söylenebilir.
Çünkü nazarla tedavisi için yapılan işlem arasında bir ilişki
bulunmamaktadır
(30) Su kabını
arkasından ters çevirmenin de hiçbir anlamı yokltur.
Şu
halde bu tür rivayetler problemli rivayetlerdir ve bunlar delil olacak
mahiyette değildir.
28)
Prof. Dr. S. Ateş, Y. Kuranın Çağ Tefiri, 10/26
29)
İlmihal, İslam, 1/188
30)
Dia, 32/445
D) NAZAR NASIL GERÇEKLEŞİYOR?
Büyük müfessir Fahrettin Razi
nazar olayının meydana gelişini şöyle anlatır:
İnsan bir şeyi beğendiği zaman ya o şey hoşuna gittiği için
kalmasını ister; ya da ondan rahatsız olur, sahibinin elinden çıkmasını ister.
Her iki istek de ruhda ısınma meydana getirir. Ama ruhun ısınma derecesi aynı
değildir. İsteğin olumlu veya olumsuzluğuna göre değişir. İşte bu algıların
etkisiyle meydana gelen ısınma, gözden, beğenilen cisme doğru bazı ışınların
akmasına neden olur. Gözden yansıyan bu ışınlar, beğenilen şeyi zehir veya ateş
gibi etkiler.(31)
Hz. Osman güzel
bir çocuk gördüğünde kem gözden korumak amacıyla çene çukurunun siyaha
boyanmasını tavsiye etmiştir. Tarlalara ve ekim yapılan arazilere kafatası
asmak da bu tür bir tedbirdir. Çünkü kötü bakış önce bu şeye yönelir ve görüntü
kırılarak etkinin ortadan kaldırılması sağlanır.(32)
Şu halde nazarın,
gözden çıkan ışınların görülecek cisme doğru akmasıyla meydana geldiğine
inanılmakta ve görülecek cismin en uygun yerine mesela nazar boncuğu asılarak
dikkatin bu boncuğa odaklanması sağlanmakta ve böylece nazar olayı
gerçekleşmektedir.
Hâlbuki görme olayı
böyle gerçekleşmez. Bunlar eski ve yanlış bilgilerdir. Aydın Sayı da diyor ki:
Örneğin,
nazar inancının başlangıcı; görme olayının, gözden görülen cisme gönderilen
ışığa benzer bir maddenin etkisiyle meydana geldiği inancıdır. Görme olayının
görülen cisimden gelen ışınlar yardımıyla meydana geldiği ortaçağ sonlarından
bir gerçek olarak kabul edilmiştir. Fakat bu düşüncenin kalıntısı olan gözden çıkan
ışınların nazar değmesine yol açtığı düşüncesi, günümüzde bile sürmektedir. Bu
neden, nereye bakarsanız nazar boncukları, Nazar değmesin yazıları
görmektesiniz. Nazar değmesi şeklindeki batıl inanç, devamını insanların
bilgisizliğine borçludur. Aynı şekilde fal, sihir, şeytana tapma gibi
uygulamaların yaygınlaşması da bilimsel düşünceye sahip olunmamasındandır.(33)
31)Prof. Dr. Süleyman Ateş, age, 4 /410
32) Dr. Hatice K. Arpaguş, Osmanlı Halkının Geleneksel İslam Anlayışı,426
33)Aydın Sayı, Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir,
Şu halde görme olayı, gözden
görülecek cisme gönderilen ışınlarla değil, görülecek cisimden göze gelen
ışınlarla olmaktadır. Böylece nazar olayının temel dayanağı çürümüş olmaktadır.
E) SONUÇ:
Evlerimizin, çocuklarımızın
güzel olduklarını düşünüyorsak nazar boncukları, at nalları asarız onlara nazar
değmesin diye. Bu benim nazar değebilecek güzel bir şeyim var anlamına
gelir. Daha da kötüsü, nazar boncukları astığımız aman, çevremizdeki diğer
insanları, üstü kapalı da olsa kem gözlü olmakla suçlarız. Adeta Sizin
şerrinizden korunabilmek için, değerli varlığıma nazar boncuğu astım mesajını
veririz.
Değer verdiğimiz
şeylere nazar boncuğu asmak, galiba onlarla övünmek demektir
(34)
Allahın verdiği
nimetlere şükretmeyi emreden İslam, mütevazılığın sembol ismi Hz. Peygamber
böyle yanlış inançların aracı yapılamaz.
Size nazar eden annenizin,
babanızın bakışından etkilenirsiniz; bir
büyüğünüzün bakışından etkilenebiliriniz, o gözler, bakışlar size bir şeyler
söyleyebilirler. O bakışlardan sevinirsiniz, üzülürsünüz
Bu tamam. O
bakışlardan rahatsız olursanız, Allaha sığınırsınız, şifa niyetine Kuran okur,
dua edebilirsiniz. Eyvallah
Nitekim İbn
Macede Peygamberimizin Muavvizeteyn Sureleri (Felak-Nas) nazil olunca nazar
için sadece onları okumaya başladığını nakledilmektedir. (35)
Nazar
adamı mezara, deveyi kazana yatırır ifadesine gelince böyle bir şeyin olması
hem dini naslara hem tıbbi gerçeklere aykırıdır
Siz, bir adamın karşısına
geçeceksiniz sonra ona nazar edeceksiniz, adam hasta olacak ya da ölecek!..
Oyun mu oynuyoruz Kardeşim!.. Böyle bir gücü eline geçiren adam ne yapmaz ki
!.. Bu tam bir felakettir. İnsana hayat veren de öldüren de Allahtır.
34)Üstün Dökmen, Küçük Şeyler 2,58,59
35)DİA, 32/445
Bir insan rahatsız olabilir,
hasta olabilir, tedavisi doktora gitmesi, hastaneye başvurmasıdır. Çaresizlik
içinde çırpınan veya maddi imkânı olmadığı için hastaneye gidemeyen böyle insanların
bu sıkıntılarını fırsat bilerek, sizde nazar var diyip onlara nazarlık, muska
takan, tekerlemeler söyleyerek tütsü yapan ve böylece onların umutlarından
çıkar sağlayanlar, adeta bir insanlık suçu gibi ağır ve yüz kızartıcı bir suç
işlemektedir. Bunun içerisinde biraz dini Cehalet vardır.(36)
Nitekim Hz.
Peygamber şöyle buyuruyor:
Tedavi olunuz. Şüphesiz Allah derdi de yaratmıştır, dermanı
da! Rasulullah bir hastayı ziyaret etmişti. Hasta için bir doktor isteyince
birisi: Sen de mi bunu söylüyorsun ey Allahın Resulü! dedi. Peygamberimiz de
şöyle buyurdu: Evet, şüphesiz ki Allah ilacını yaratmadığı hiçbir hastalık
vermemiştir.(37)
Yeter ki biz
hurafelerden uzaklaşalım ve sağlığımıza dikkat edelim
36) Krş.; İlmihal, İslam, 2/ 167
37) Prof. Dr. Ahmet Şerbasi, Sorulu Cevaplı İslam Fıkhı, 5/40
YORUMLAR